Doe je mee? 

Samen Sociaal Online

Aanbod voor bibliotheken

 Doe je mee? 

Samen Sociaal Online

Aanbod voor bibliotheken

Het thema van de Week van de Mediawijsheid 2021 (5 t/m 12 november) is Samen Sociaal Online. Ook dit jaar willen we samen met jullie aan de slag om kinderen, ouders en professionals te ondersteunen. We willen kinderen (9 – 12 jaar), ouders en professionals uitdagen om (samen) op zoek te gaan naar de sleutel om samen sociaal online te zijn.

Wil je als bibliotheek kinderen stimuleren om na te denken over sociaal media gebruik? Geef kinderen in de leeftijd van 9 – 12 jaar dan toegang tot de ‘Zoektocht Samen Sociaal Online’. Het doel van de zoektocht? Op zoek gaan naar de sleutel van samen sociaal online.

Geef als bibliotheek aandacht aan de Week van de Mediawijsheid en ondersteun leerkrachten, pedagogisch medewerkers, ouders en kinderen om in gesprek te gaan over en naar aanleiding van verhalen. Bestel een pakket voor de scholen en kinderopvang (bso’s) in jouw werkgebied

 De zoektocht naar de sleutel tot samen sociaal online.

Hoe ziet het eruit? 

 De zoektocht naar

de sleutel tot samen

sociaal online.

Hoe ziet het eruit? 

Kinderen worden gevraagd om op zoek te gaan naar de sleutel om samen sociaal online te kunnen zijn.

Concreet bestaat de zoektocht uit vijf opdrachten om te lezen, kijken, luisteren, spelen en doen. De opdrachten zijn gekoppeld aan verschillende media. 

Hoe? Ze krijgen een keycord met daaraan zes kaartjes in de vorm van een telefoon. Op elk kaartje wordt verwezen naar een medium en een korte opdracht. Via de QRcode komen de kinderen bij een uitgebreide uitleg.

Waar? Kinderen kunnen dit thuis, op school of de kinderopvang uitvoeren. Alleen of met vriendjes, de leerkracht, pedagogisch medewerker of hun ouders.

 

 

We hebben verschillende verhalen bij elkaar gezocht die aansluiten bij het thema van de Week van de mediawijsheid. De verhalen gaan in op verschillende aspecten ervan. De kinderen gebruiken dus verschillende media (lezen, kijken, luisteren, spelen én doen). Daarnaast worden ze uitgedaagd te praten over en naar aanleiding van de verhalen die ze hebben gelezen of gehoord. Wat vinden ze ervan? Hoe zouden zij dat doen?

Bij de laatste opdracht, is het tijd voor de laatste puzzel en QR-code. Daarmee hebben ze bijna de sleutel tot samen sociaal online bezig zijn. De laatste QR-code verwijst naar een recept voor een taart om zelf te bakken en te geven aan iemand die dat wel kan gebruiken. Tijd maken voor een hapje en een drankje is wel zo sociaal toch!

Gebruik de Week van de Mediawijsheid om te praten over mediagebruik en gedrag online. Zo’n gesprek kan lastig zijn. Daarom zien wij de verhalen die kinderen kunnen lezen, kijken of beluisteren als belangrijk middel. Door de opdrachten bij deze media is er voor ouders en kinderen een aanknopingspunt. Onze visie: praat allereerst daarover. Vraag daarna naar eigen meningen en ervaringen. Wijs ouders erop dat een open houding belangrijk is. Luister, vraag door, denk mee en veroordeel niet. Kijk ook in de spiegel: hoe zit het met jouw mediagebruik?

Denise Bontje

 VOORBEREIDING WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID 

Zie deze week als een mooie uitdaging!

Hoe willen jullie als bibliotheek aandacht besteden aan dit onderwerp? Is er de mogelijkheid om samen te werken met scholen of kinderopvang?

We zetten hieronder drie scenario’s op een rij. Wat past bij jullie bibliotheek?

;

 VOORBEREIDING

WEEK VAN DE

MEDIAWIJSHEID 

Zie deze week als een mooie uitdaging!

Hoe willen jullie als bibliotheek aandacht besteden aan dit onderwerp? Is er de mogelijkheid om samen te werken met scholen of kinderopvang?

We zetten hieronder drie scenario’s op een rij. Wat past bij jullie bibliotheek?

;

01. 

Samenwerking met scholen en kinderopvang

 

Werk intensief samen met scholen en de kinderopvang (bso) in jouw werkgebied.

Geef leerkrachten bovenbouw en/ of pedagogisch medewerkers bso een compleet pakket met keycords en WegWijzer waarmee ze op de groep aan de slag kunnen en kinderen worden uitgedaagd thuis verder te gaan.

Wil je nog een stap verder gaan? Voeg dan ook het boek Offline van Marco Kunst aan het pakket toe. Zo staat niets hen in de weg om (een deel van) het verhaal voor te lezen en zo de kinderen op weg te helpen.

02. 

Uitdelen in de bieb

 

Werk samen met het onderwijs en/of de kinderopvang en nodig via hen de kinderen uit om een keycord te halen in de bibliotheek:

Stuur de scholen en de bso’s in je werkgebied een brief met toelichting op de zoektocht en voeg daar vouchers aan toe waarmee elk kind een voucher waarmee ze de keycord kunnen ophalen.

Goed om te weten: om je op weg te helpen voegen we een voorbeeldbrief toe in het informatiepakket, waar o.a. het eigen logo van de bibliotheek aan toe kan worden gevoegd.

 

03. 

Neem zelf het voortouw

 

Deel de keycords rechtstreeks uit aan kinderen die een bezoek brengen aan de bibliotheek en geef daar meteen het boek bij.

Zorg er binnen de bibliotheek voor dat je verschillende media uit de WegWijzer en dergelijke hebt verzameld. Zet het op een centrale plek zodat kinderen naast het keycord meteen zien wat ze allemaal kunnen lezen, kijken, luisteren, spelen en doen. Nemen ze meteen het boek mee!

Bedenk wat er mogelijk is en gebruik de Week van de Mediawijsheid om kinderen en ouders te inspireren en informeren.

01. 

Samenwerking met scholen en kinderopvang

 

Werk intensief samen met scholen en de kinderopvang (bso) in jouw werkgebied.

Geef leerkrachten bovenbouw en/ of pedagogisch medewerkers bso een compleet pakket met keycords en WegWijzer waarmee ze op de groep aan de slag kunnen en kinderen worden uitgedaagd thuis verder te gaan.

Wil je nog een stap verder gaan? Voeg dan ook het boek Offline van Marco Kunst aan het pakket toe. Zo staat niets hen in de weg om (een deel van) het verhaal voor te lezen en zo de kinderen op weg te helpen.

02. 

Uitdelen in de bieb

 

Werk samen met het onderwijs en/of de kinderopvang en nodig via hen de kinderen uit om een keycord te halen in de bibliotheek:

Stuur de scholen en de bso’s in je werkgebied een brief met toelichting op de zoektocht en voeg daar vouchers aan toe waarmee elk kind een voucher waarmee ze de keycord kunnen ophalen.

Goed om te weten: om je op weg te helpen voegen we een voorbeeldbrief toe in het informatiepakket, waar o.a. het eigen logo van de bibliotheek aan toe kan worden gevoegd.

 

03. 

Neem zelf het voortouw

 

Deel de keycords rechtstreeks uit aan kinderen die een bezoek brengen aan de bibliotheek en geef daar meteen het boek bij.

Zorg er binnen de bibliotheek voor dat je verschillende media uit de WegWijzer en dergelijke hebt verzameld. Zet het op een centrale plek zodat kinderen naast het keycord meteen zien wat ze allemaal kunnen lezen, kijken, luisteren, spelen en doen. Nemen ze meteen het boek mee!

Bedenk wat er mogelijk is en gebruik de Week van de Mediawijsheid om kinderen en ouders te inspireren en informeren.

Veelgestelde vragen

Hoelang duren de opdrachten?

De zoektocht bestaat uit vijf opdrachten die allemaal gekoppeld zijn aan een boek, een filmpje etc. Er zit dus best wat verschil in de duur van de opdrachten. Met lezen ben je wat meer tijd kwijt en ook de slotopdracht kost meer tijd.

Wil je op de groep starten, zie het dan als een startactiviteit van ca. 30 minuten om kinderen enthousiast te maken en laat kinderen vervolgens zelf verder gaan. Niet alleen op de groep, maar ook thuis. In de toolkit hebben we verschillende mogelijkheden opgenomen.

Is de Zoektocht alleen te gebruiken tijdens de week van de Mediawijsheid in 2021?

De zoektocht naar de sleutel tot samen sociaal online is gemaakt naar aanleiding van het thema van de Week van de Mediawijsheid 2021. De Week in november is dan ook een mooie aanleiding om met de zoektocht te starten.

Maar, je hoeft de zoektocht niet in een week te laten uitvoeren.

Laat kinderen juist de tijd nemen om het boek te lezen, te kijken en te doen.

Ook kun je gerust op een ander moment starten met de zoektocht. Sterker nog, beperkt de aandacht voor mediawijsheid niet tot alleen de week van de mediawijsheid!

Wat is de link met de (gratis) WegWijzer?

De media in de zoektocht staan ook in de WegWijzer Samen Sociaal Online. Er is dus zeker een link met de WegWijzer.

De WegWijzer is bedoeld voor leerkrachten en pm-ers die op zoek zijn naar media om hun eigen werkwijze en aanpak te verrijken of een specifiek thema te introduceren.

Voor kinderen zelf hebben we De Zoektocht naar de sleutel tot Samen Sociaal Online gemaakt.

Voor ouders die aan de slag willen met de thema zijn er de Tips voor thuis. Voel je vrij om deze Tips voor thuis te versturen via de mail naar ouders of mee te geven aan de kinderen. 

Kan ik een dummy krijgen?

We hebben er bewust voor gekozen om geen dummy’s te versturen. Op de site staan een aantal afbeeldingen van de opdrachten en de kaartjes aan de keycord. Wel kun je de toolkit met een overzicht van de opdrachten + extra materiaal inkijken. In dat geval stuur je ons een berichtje en krijg je 48 uur toegang tot de toolkit.

Is het ook voor oudere kinderen?

Het thema is zeker ook voor tieners, maar als we kijken naar de media die centraal staan in de zoektocht, dan gaat het vooral om media die aansluiten bij kinderen vanaf ca. 9 jaar tot 12 á 13 jaar. Voor het voortgezet onderwijs zouden we andere media hebben gekozen.

 OVERZICHT VAN DE KOSTEN 

 OVERZICHT VAN

DE KOSTEN 

Bij beide pakketten kun je gratis gebruikmaken van onze informatietoolkit. Hierin vind je voorbeeldbrieven voor ouders, leerkrachten en pedagogische medewerkers. Maar ook materiaal om op social media te gebruiken.

Daarnaast zal er ook dit jaar een WegWijzer (pdf) beschikbaar zijn om te verspreiden onder scholen en kinderopvang binnen jullie eigen werkgebied.

Belangrijk om te weten!

Wil je een pakket of meer bestellen? Doe dit vóór 1 oktober. Je ontvangt de bestelling dan in de eerste week van oktober. Later bestellen is ook mogelijk, maar vertraging bij de post ligt dan wel op de loer.

Neem contact met ons op als je vragen hebt of wilt bestellen. Via onderstaande button kom je terecht op onze  contactpagina.